بهمن نوروزپور؛ محمود مرادی؛ محمدرحیم رمضانیان؛ مصطفی ابراهیم پور
چکیده
هدف: در سالهای اخیر مفاهیمی همچون مأموریت پنجم دانشگاه، نسل پنجم صنعت و جامعه بهصورت مستمر در میان پژوهشهای صورت گرفته مطرح میشود. موفقیت دانشگاه در مأموریت پنجم و شکلگیری نسل پنجم صنعت و جامعه، نیازمند در نظر گرفتن این موضوع میباشد که چه دانشگاه و چه صنعت هر یک، بازیگران اصلی بومسازگانهای دانش و کسبوکار میباشند و ...
بیشتر
هدف: در سالهای اخیر مفاهیمی همچون مأموریت پنجم دانشگاه، نسل پنجم صنعت و جامعه بهصورت مستمر در میان پژوهشهای صورت گرفته مطرح میشود. موفقیت دانشگاه در مأموریت پنجم و شکلگیری نسل پنجم صنعت و جامعه، نیازمند در نظر گرفتن این موضوع میباشد که چه دانشگاه و چه صنعت هر یک، بازیگران اصلی بومسازگانهای دانش و کسبوکار میباشند و بدون در نظر گرفتن رفتار این بازیگران در بستر بومسازگانها نمیتوان به شکلگیری روند ارتباطی مناسب میان این نهادها پرداخت. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر تدوین مدلی جهت همکاری میان بومسازگانهای کسبوکار و دانش است.
روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از منظر فلسفی تفسیرگرایی و از منظر رویکرد توسعهی تئوری، استقرایی میباشد. راهبرد پژوهشی مورداستفاده در این پژوهش «نظریه داده بنیاد» است که با استفاده از آن به ارائه الگوی مفهومی پرداخته شد. سه رویکرد معمول به نظریه داده بنیاد دارد که در این پژوهش، از رویه نظاممند استراوس و کربین به دلیل ایجاد ساختار مناسب برای درک و دستهبندی بهتر دادهها و یافتهها، برای تحلیل نهایی استفاده شد. بهمنظور بررسی روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی پایایی یافتههای تحقیق از روش شاخص ثابت یا پایایی باز آزمون استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصلشده بر اساس دادههای جمعآوریشده و تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته در این پژوهش نشان میدهد که بهمنظور شکلگیری همکاری میان صنعت و دانشگاه بهعنوان بازیگران اصلی بومسازگانهای کسبوکار و دانش، 18 مقولهی کلیدی و حیاتی باید موردتوجه قرار گیرد که ارتباط میان آنها که در قالب مدل مفهومی ارائه شده است.
اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به بررسیهای صورت گرفته در ادبیات موضوع، میتوان ادعا کرد که علیرغم مطالعههای فراوان صورت گرفته در حوزهی همکاری میان صنعت و دانشگاه، تاکنون مدلی جهت این همکاری ارائه نشده است و صرفاً یا به بیان چالشهای این همکاری پرداخته شده است و یا یک سری مفاهیم کلی ارائه گردیده است؛ اما در این پژوهش سعی شده است با لحاظ کردن تئوریهایی از قبیل بوم مرز (اکوتون) و دوسوتوانی به ارائهی چنین مدلی پرداخته شود و جنبههای مختلف این همکاری موردبررسی قرار گیرد.
برنامه ریزی استراتژیک
نرجس بساق زاده؛ محمود مرادی؛ محمد تمیمی
چکیده
هدف: علیرغم اهمیت روزافزون نقش دانش در گسترش عملکرد نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در محیط رقابتی شدید جهانی، سازمانها در بهرهگیری و توسعه زیرساخت جریان دانش خارجی به سمت خود دچار مشکلات عدیدهای هستند. نظریه ظرفیت جذب دانش و ایجاد ساختارهای کشف و بهرهبرداری در تحقیق و توسعه بهعنوان نظریه دوسوتوانی سازمانی، میتوانند تبیینی برای ...
بیشتر
هدف: علیرغم اهمیت روزافزون نقش دانش در گسترش عملکرد نوآوری و حفظ مزیت رقابتی در محیط رقابتی شدید جهانی، سازمانها در بهرهگیری و توسعه زیرساخت جریان دانش خارجی به سمت خود دچار مشکلات عدیدهای هستند. نظریه ظرفیت جذب دانش و ایجاد ساختارهای کشف و بهرهبرداری در تحقیق و توسعه بهعنوان نظریه دوسوتوانی سازمانی، میتوانند تبیینی برای کمک به سازمانها برای رفع این مشکلات باشند؛ بنابراین این پژوهش با هدف تبیین اثر ظرفیت جذب دانش در کسب مزیت رقابتی و نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی به بررسی مطالعه در شرکتهای صادراتی پرداخته است.روششناسی پژوهش: مدل اولیه تحقیق از ادبیات استخراج و در مرحله کیفی و با مصاحبه عمیق با خبرگان، مدل مفهومی نهایی ترسیم شد. بهمنظور بررسی ابعاد به دست آمده، پایایی و روایی مدل جدید موردبررسی و پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی در میان مدیران و خبرگان شرکتهای صادراتی ایران توزیع شد. جامعه آماری پژوهش 570 شرکت برتر صادراتی ایران است. در بخش کیفی، نمونهگیری با روش نمونهگیری نظری انجام و 11 نفر از مدیران شرکتها با بیش از 5 و 10 سال سابقه انتخاب شد. زمینه فعالیت خبرگان شرکتهای منتخب شامل حوزههای گاز و پتروشیمی، فولاد، قطعات خودرو، لوله و اتصالات و مواد غذایی بود. در بخش کمی نیز با کمک نرمافزار G*Power 78 نمونه انتخاب شد. تحلیل دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا و با کمک نرمافزار ATLAS.ti و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر روش حداقل مربعات جزیی (PLS) انجام شد.یافتهها: نتایج بخش کمی نشان میدهد که متغیر ظرفیت جذب دانش بهصورت مستقیم بر مزیت رقابتی تاثیر معناداری ندارد؛ اما تاثیر این متغیر بر دوسوتوانی سازمانی و تاثیر دوسوتوانی سازمانی بر مزیت رقابتی معنادار است. ازاینرو میتوان بیان کرد که دوسوتوانی سازمانی در رابطهی میان ظرفیت جذب و مزیت رقابتی میانجی کامل بوده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش مسیری برای شرکتهای فعال صادراتی درزمینه کسب مزیت رقابتی ترسیم میکند. شرکتها میتوانند بر پایه تقویت ساختارهای سازمانی دوسوتوان، ایجاد زمینههای یادگیری و تقویت ظرفیت جذب دانش، جریان ورود دانش بیرونی به سازمان را تسهیل نمایند.